me

me

Tuesday, May 25, 2010

KU ADA KAMU LIRIK - ADIRA


Di KaLa Ku KeHiLaNgAn Di DaLaM kEgElApAn
KaU sUlUhKaN sInAr PeTuNjUk
Di KaLa Ku KeSeDiHaN
kAu UkIrKaN sEnYuMaN
DeNgAn PeNuH sAbAr MeMuJuK
eNgKaU mEnYaMbUt TiAp KaLi AkU tErJaTuH
sEaNdAiNyA hArI eSoK rUnTuHnYa LaNgIt DiJuNjUnG
tAbAhLaH mEnJuNjUnG bErSaMaKu
SeAnDaInYa HaRi EsOk DuNiA dIlAnDa GeLoRa

TaKkAn Ku GeMuRuH sElAgI kU aDa KaMu
Di KaLa AkU tAk PaStI kAu TaMpIl DeNgAn BeRaNi
MeMbImBiNg AgAr LeBiH yAkIn
DaN bIlA hIdUp PeNuH sOaLaN
KaU bErIkAn JaWaPaN
MeLeNgKaP sEmUa KeKuRaNgAn
EnGkAu MeNyAmBuT tIaP kAlI aKu TeRjAtUh
TiDaK mUnGkIn DiRi iNi MaMpU hIdUp TaNpA dOrOnGaNmU

Sunday, May 23, 2010

Kebahagiaan Dalam Perpisahan – Shahir AF8


Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan daku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang


Tak perlulah kita mencuba lagi
Betulkan kesilapan perhubungan ini
Bila setiap perbincangan
Menjadi perbalahan
Manakah agaknya cinta pasti

Chorus:
Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur

Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya, apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan..

Usah titis air mata kau tangiskan
Ku dah cukup menampung selautan
Begitu lama ku pendam
Tapi hanya berdiam
Kerna cuba menafi realiti
(ulang chorus)

Thursday, May 20, 2010

HeY lAdIeS - rOsSa


SuDaH kUbIlAnG jAnGaN tErLaLu YaKiN
mUlUt LeLaKi BaNyAk JuGa TaK jUjUr
BiLa SaKiT hAtI wAnItA bIsAnYa NaNgIs

SuDaH kU bILaNg JaNgAn TeRlAlU cInTa
KaLaU pAtAh HaTi SiApA mAu NoLoNg
SePeRtI lAnGiT dAn MaTaHaRi TaK bErSaTu LaGi

HeY lAdIeS jAnGaN mAu Di BiLaNg LeMaH
kItA jUgA bIsA mEnIpU dAn MeNdUaKaN
biLa WaNiTa SuDaH bErAkSi DuNiA hAnCuR

hEy LaDiEs SeKaRaNg CiNtA pAkAi oTaK
jAnGaN mAu RuGi HaTi DaN jUgA rUgI wAkTu
BiLa DiA mErAyUmU iNgAt SeMuAnYa BoHoNg

MeMaNgLaH tAk SeMuA lElAkI bUsUk
NaMuN lAdIeS tEtApLaH hArUs WaSpAdA
sEmOgAlAh KiTa SeMuA aKhIrNyA
mEnDaPaTkAn CiNtA yAnG tUlUs

SuDaH kUbIlAnG jAnGaN tErLaLu YaKiN
mUlUt LeLaKi BaNyAk JuGa TaK jUjUr
BiLa SaKiT hAtI wAnItA bIsAnYa NaNgIs

Lirik Lagu : Rossa - Hey Ladies

Wednesday, May 19, 2010

KHASIAT DAUN & AKAR INAI


Inai atau nama saintifiknya Lawsonia Inermis sebenarnya berasal daripada perkataan Arab 'Hina' yang bermaksud ubat.Ia dibawa orang Mongolia ke India pada kurun ke-12, namun ada pihak lain mendakwa inai berasal dari India. Ahli arkeologi dalam kajiannya pula menemui bukti bahawa inai sudah digunakan orang Mesir dalam proses menghasilkan mumia apabila mendapati kuku jari dan kaki mumia yang mereka temui disapu sejenis pewarna merah dipercayai inai.
Rahsia merah inai
Daun ini mempunyai kandungan bahan pewarna glukosid dan asid henotanik. Asid henotanik pada daun inai menyebabkan kulit yang disapu inai akan berwarna merah. Ini disebabkan pewarna yang ada dalam asid itu bergabung dengan kolagen pada sel kulit dan keratin pada kuku serta rambut.
Kelebihan
Pokok inai mempunyai nilai ubatan yang tinggi terutama pada daunnya. Selama berkurun lamanya inai digunakan untuk tujuan perubatan. Salah satu kegunaan utamanya ialah sebagai ejen penyejuk.Seperti amalan kaum India yang menggunakan daun inai yang disapu pada kulit untuk menyembuhkan sakit kulit, bisul dan melepuh, ia juga turut digunakan untuk menyembuhkan sakit kepada dan rasa panas pada kaki.Inai juga boleh digunakan untuk menyembuhkan luka dan kudis pada sekeliling kuku. Caranya adalah dengan membersihkan daun terlebih dulu, ditumbuk sehingga lumat. Kemudian gunakan ramuan itu untuk disapu pada tempat yang sakit.Daun ajaib ini juga boleh digunakan untuk melegakan sakit perut. Hanya minum air rebusan campuran daun inai segar dan inai kering yang dicincang halus. Nescaya perut yang sakit akan pulih.Serbuk daun inai pula boleh digunakan untuk menyembuhkan luka ketika berkhatan, bisul, penyakit kulit dan sengal tulang. Malah, sesiapa yang mula gusar apabila rambut mula menipis, mungkin boleh anda cuba petua turun temurun ini. Rebus minyak biji sawi bersama daun inai dan disapukan pada kepala.Bagi kaum India, air daun inai digunakan sebagai astrigen yang boleh mengecutkan tisu organik sekali gus membantu mengawal pendarahan berlebihan. Malah, mereka juga percaya, amalan berkumur dengan daun inai boleh membantu menyembuhkan sakit tekak.
Merawat penyakit wanita
Wanita yang berdepan dengan masalah haid berlebihan dan keputihan dikatakan mampu dirawat dengan menggunakan daun inai. Masyarakat Melayu sendiri mengamalkan meminum jus daripada daun inai segar untuk merawat masalah sakit tuan seperti ejakulasi yang tidak terkawal.
FAKTA
1. Kulit batang inai - boleh merawat penyakit hati seperti demam kuning dan bengkak hati serta cirit-birit.
2. Bunga - merawat masalah sakit kepala disebabkan cuaca panas. Caranya dengan meletakkan bunga inai yang dicampur cuka sekeliling kepala.
3.Akar - digunakan untuk merawat bisul.
4. Daun - air rendaman daun ini mampu merawat keputihan dan masalah haid berlebihan. Juga digunakan untuk mewarnakan tapak tangan, kuku dan kaki. Selain itu, digunakan untuk menutup uban dan sebagai pewarna tekstil.

Tuesday, May 18, 2010

SERIBU KHASIAT BUAH DELIMA

Buah delima jarang-jarang ditemui di tengah masyarakat kita, kecuali sekiranya ditanam secara komersial oleh pembuat pembuat produk herba. Buahnya bulat hampir sebesar limau. Berkulit keras, merah, kecoklatan atau agak ungu. Isi buahnya terdiri dari butiran-butiran merah seperti kristal. Rasanya manis-manis segar. Delima (punica granatum) adalah tanaman buah-buahan yang berasal dari Iran. Namun ia sudah tersebar di daerah Mediteranian. Kebelakangan ini juga sudah mudah ditemui di Asia Tenggara dan RRC bagian selatan. Tanaman ini mudah tumbuh di hampir semua iklim, namun subur di dataran rendah sampai ketinggian 1.000 m dari paras laut. Walaupun tak terlalu memilih, tapi delima boleh tumbuh subur di tanah gembur kering.
Terdapat tiga jenis delima, yaitu delima putih, delima merah dan delima ungu. Namun yang paling dikenal sebagai ubat adalah delima merah. Sejak dulu, delima memang sudah dimanfaatkan sebagai makanan yang kadang kadang diolah menjadi minuman segar. Tak jarang pula diolah menjadi ubat penyembuh pelbagai penyakit.
Seluruh bahagian tumbuhan delima ini boleh dimanfaatkan sebagai ubat. Mulai dari kulit kayu, kulit akar, kulit buah, daun, biji dan bunganya. Untuk penggunaan kulit akar, biasanya dikeringkan dahulu. Sementara pengolahan kulit buah boleh digunakan secara segar atau setelah dikeringkan.
Khasiat delima ini memang luar biasa banyaknya. Kulit buah digunakan untuk pengubatan sakit perut kerana cacingan, buang air besar mengandung darah dan lendir (disentri), diarea kronis, perdarahan seperti buasir berdarah, muntah darah, batuk darah, perdarahan rahim, perdarahan rektum, prolaps rektum, radang tenggorok, radang telinga, keputihan (leukorea) dan nyeri lambung.
Kulit akar dan kulit kayu digunakan untuk cacingan, terutama cacing pita (taeniasis), batuk, diarea. Bunga digunakan untuk penyembuhan radang gusi, perdarahan dan bronkhitis.
Buahnya boleh juga dimanfaatkan suntuk menurun berat badan, cacingan, sariawan, tenggorokan sakit, suara parau, tekanan darah tinggi , sering kencing, rematik (artritis), perut kembung. Biji-bijinya juga dipakai sebagai ubat penurun demam, batuk, keracunan dan cacingan.
Berdasarkan penelitian, kulit akarnya yang banyak menyimpan senyawa-senyawa alkaloid, antara lain pelletierin. Senyawa ini berguna untuk pengubatan cacingan. Sementara tumbukan buah atau seduhannya berguna untuk menghentikan cirit birit atau disentri. Air rebusan bunganya boleh dijadikan alternatif pereda sakit gigi.
Selain alkaloid, dalam kulit akar, kulit batang dan buah, terkandung zat penyamak. Zat ini berkhasiat untuk mengecilkan puri-puri, antiseptik dan hemostatik yang baik untuk keputihan.
Jus buah delima pula dipercayai mampu mengurangkan penyakit jantung dan penumpukan lemak. Percubaan sudah dilakukan pada tikus-tikus lab. Selain itu, delima mengandung antioksidan yang luar biasa tinggi. Kerana itu, ia juga boleh dimanfaatkan untuk menangkis serangan radikal bebas. Segelas jus buah delima mengandung asam citric, asam malat, glukosa, fruktosa, maltosa, vitamin A dan C, mineral (kalsium, fosforus, zat besi, magnesium, natrium dan kalium) dan tanin. Manfaat lain, kerana kandungan alkaloid pelletierine sangat toksik dan menyebabkan kelumpuhan cacing pita, cacing gelang dan cacing kremi. Kulit buah dan kulit kayu juga astringen kuat sehingga digunakan untuk pengubatan diarea.
Membuat jus delima sangat mudah. Tinggal belah dan ambil bahagian biji yang dibungkus daging berselaput. Masukkan isi buah dan biji ini ke dalam juicer atau alat pembuat jus. Setelah itu tapis dan jus delima segar siap diminum. Satu buah delima ukuran sedang boleh menghasilkan setengah gelas jus. Seandainya Anda ingin menyimpan jus untuk pemakaian jangka panjang, boleh disimpan dengan proses tertentu. Caranya, jus dibekukan dan disimpan dalam wadah kedap udara. Jus boleh disimpan di dalam peti ais dan boleh bertahan sampai beberapa minggu.

HALIA


Tumbuhan ini berasal dari Asia Selatan (India).Halia (Zingiber officinale) merupakan tumbuhan herba yang tumbuh sepanjang tahun. Hidup liar di ladang-ladang tanah lembab serta memperolehi banyak sinar matahari.


Kandungan kimia
Halia mengandungi banyak atsiri, damar, mineral sineol, fellandren, kamfer, borneol, zingiberin, zingiberol, gigerol(misalnya di bahagian bahagian merah), zingeron, lipidas, asam aminos, niacin, vitamin A, B1, C dan protein. Minyak halia berwarna kuning dan kental. Minyak ini kebanyakkannya mengandungi terpen, fellandren dan dextrokamfen.


Kandungan & Manfaat
Menurut farmakologi Belanda, umbi Zingiber officinale mengandungi 6% bahan ubat-ubatan yang sering diguna sebagai rumusan ubatan di 23 buah negara. Sejak dahulu lagi , halia dipergunakan sebagai ubat atau bahan untuk memasak. Halia boleh merangsang kelenjar pencernaan, baik untuk membangkitkan nafsu makan dan pencernaan.


Halia berguna sebagai ubat gosok untuk badan dan sakit kepala. Halia segar yang ditumbuk halus boleh digunakan sebagai ubat luar. Rasa dan aromanya pedas dapat menghangatkan tubuh dan mengeluarkan peluh. Minyak atsirinya bermanfaat untuk menghilangkan rasa lenguh, anti inflamasi dan anti bakteria. Air perahan umbinya (akar tongkat) digunakan untuk penyakit katarak. Ia juga amat baik untuk mengubati luka luar dan dalam, merawat gatal-gatal(umbinya ditumbuk halus) dan juga dapat mengubati gigitan ular.


Kegunaan lain
Sakit kepala atau migrain, batuk, masuk angin, reumatik, lenguh pinggang, mengeluarkan angin dari perut, bengkak-benkak, mual dan mabuk dalam perjalanan, panau, digigit ular, ubat cacing gelang dan gatal akibat gigitan serangga.

GAMBAR KENANGAN BERSAMA STAF UNIT SARAAN.....













Monday, April 19, 2010

hari yg mengejutkan.....

pagi td aku sampai ofis terus jer buka fb.... buka2 jer ader video berkenaan ibu mengandung....aku tgk video 2....sedianya aku rasa....aku dpt bayang betapa susahnya ibu kite mengandungkan kite..... aku rasa berdosa sgt sbb aku byk sakit kan hati mak aku....Mak maaf kan adik ye mak......ampun kan segala dosa adik........huhuhu.....

Sunday, April 18, 2010

ari yg membosankan....

ari nie x tau nk wat apa.....nak wat keja malasnya.....pagi nie kena cari mod keja dl.....bosan...ngantok...semua ader.....boringgggggg........................

Friday, April 16, 2010

new

sy masih baru di dalam blog.... i think i x berapa tahu mengngunakan blog.... i harap i akan dpt berborok dgn kwn2 di dlm my blog......rasa2nya best x klau kita gunakan blog nie......